اینترنت اشیا، تحولی نوین در صنعت پزشکی

  • RedLimoo Tech Author
  • 2024/05/29

اینترنت اشیا، تحولی نوین در صنعت پزشکی

 

اینترنت اشیا و هوشمندسازی در صنعت پزشکی: انقلابی در مراقبت‌های بهداشتی

اینترنت اشیا (IoT) در حال متحول کردن صنایع مختلف، از جمله صنعت پزشکی است. با اتصال دستگاه‌های پزشکی، گجت ها و سنسورها به اینترنت، می‌توان حجم عظیمی از داده‌های مربوط به بیمار را جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل کرد. این امر به نوبه خود، فرصت­های جدیدی را برای مراقبت‌های بهتر، کارآمدتر و مقرون به صرفه‌تر به مراکز درمانی، بیماران و پزشکان ارائه می دهد و می تواند به افزایش بهره وری کمک شایانی کند.

اینترنت اشیای پزشکی(IoMT) اصطلاحی است که به استفاده از دستگاه‌های IoT در مراقبت‌های بهداشتی اطلاق می‌شود.

 

مزایایIoMT در صنعت پزشکی

  •  مراقبت‌های بهتر از بیمار

 IoMT می‌تواند به پزشکان در نظارت دقیق‌تر بر سلامت بیماران خود کمک کند و به آنها اجازه دهد تا در صورت بروز مشکل، سریع‌تر مداخله کنند. به عنوان مثال،IoMT می‌تواند برای نظارت بر علائم حیاتی بیماران در بیمارستان یا در خانه استفاده شود. این امر می‌تواند به جلوگیری از بستری مجدد و بهبود نتایج بیمار کمک کند.

  • کارایی بیشتر

 IoMT می‌تواند به خودکارسازی بسیاری از وظایف در مراقبت‌های بهداشتی کمک کند و زمان و منابع را آزاد کند تا پزشکان و پرستاران بتوانند بر مراقبت از بیماران خود تمرکز کنند. به عنوان مثال، برای مدیریت داروی بیماران، برنامه‌ریزی قرار ملاقات‌ها و ارسال یادآوری برای بیماران می توان از IoMT استفاده کرد.

  • بهبود کیفیت مراقبت

با استفاده از IoMT، جمع‌آوری داده‌های دقیق‌تر و جامع‌تر در مورد سلامت بیماران سریع تر و راحت تر شده و می تواند در تصمیم‌گیری‌های بهتر، دقیق تر و سریع تر پزشکان در درمان بیماران کمک کند. به عنوان مثال، حسگرهای تعبیه شده در تخت‌های بیمارستانی می‌توانند الگوهای خواب و فعالیت بیمار را ردیابی کنند و به شناسایی علائم اولیه عفونت یا سایر عوارض کمک کند.

  • کاهش هزینه‌ها

 IoMT می‌تواند به کاهش هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی، کاهش زمان بستری در بیمارستان، خواندن مجدد آزمایش‌ها و موارد غیرضروری دیگر کمک کند. به عنوان مثال، می توان از این سیستم برای نظارت از راه دور بیماران پس از جراحی برای کاهش بستری مجدد، جلوگیری از عفونت‌ها و مدیریت بیماری‌های مزمن و مراقبت‌های بیمارستانی پرهزینه، استفاده کرد.

  • دسترسی بهتر به مراقبت

 IoMT می‌تواند به بهبود دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی، به ویژه برای بیماران در مناطق روستایی یا دورافتاده کمک کند. مثلا، استفاده از آن جهت ارائه مراقبت‌های از راه دور، مانند مشاوره‌های ویدئویی با پزشکان.

  • افزایش رضایت بیمار

 IoMT می‌تواند به بهبود رضایت بیماران با ارائه مراقبت‌های متمرکزتر و شخصی‌تر کمک کند. به عنوان مثال، دستگاه‌های یادآوری دارو می‌توانند به بیماران کمک کنند تا داروهای خود را به موقع مصرف کنند و سیستم‌های پاسخگویی فوری می‌توانند به بیماران امکان دسترسی سریع به  پزشک و تیم مراقبت در صورت نیاز را بدهند.

برخی از کاربردهایIoMT در صنعت پزشکی عبارتند از:

  • گجت های پوشیدنی

 گجت های پوشیدنی مانند ردیاب‌های تناسب اندام و ساعت‌های هوشمند می‌توانند برای نظارت بر علائم حیاتی بیماران، فعالیت بدنی و خواب آنها استفاده شوند.

  • بلعیدنی‌ها

بلعیدنی‌ها دستگاه‌های کوچک و قابل بلعیدن هستند که می‌توانند برای جمع‌آوری داده‌هایی در مورد دستگاه گوارش بیمار استفاده شوند.

  • حسگرهای ایمپلنت

نظارت بر سلامت از درون بدن، حسگرهای ایمپلنت دستگاه‌های کوچک و قابل کاشتی هستند که می‌توان از آنها برای نظارت بر سلامت بیمار از داخل بدن استفاده کرد. این حسگرها می‌توانند طیف وسیعی از داده‌ها را جمع‌آوری کنند، از جمله:

  •  علائم حیاتی

ضربان قلب، فشار خون، دمای بدن و سطح اکسیژن خون

  • فعالیت بدنی

تعداد گام‌ها، مسافت طی شده و کالری سوزانده شده

  • کیفیت خواب

مدت خواب، مراحل خواب و کیفیت کلی خواب سطح قند خون: برای بیماران دیابتی مفید است

  • فعالیت مغز

برای مطالعه فعالیت‌های عصبی و تشخیص اختلالات عصبی استفاده می‌شود.

 

حسگرهای ایمپلنت معمولاً از طریق عمل جراحی در زیر پوست یا در داخل عضلات یا اندام‌ها کاشته می‌شوند. آنها معمولاً با باتری تغذیه می‌شوند و داده‌ها را به صورت بی‌سیم به دستگاه خارجی مانند تلفن هوشمند یا تبلت ارسال می‌کنند.

رباتیک پزشکی

 ربات‌های پزشکی می‌توانند برای انجام عمل‌های جراحی، توانبخشی و سایر اقدامات پزشکی استفاده شوند.

 

چالش‌هایIoMT در صنعت پزشکی:

  •  امنیت و حریم خصوصی داده‌ها

IoMT نگرانی‌های امنیتی و حریم خصوصی قابل توجهی را ایجاد می‌کند، زیرا دستگاه‌هایIoMT داده‌های حساس سلامتی را جمع‌آوری و منتقل می‌کنند. مهم است که از اقدامات امنیتی قوی برای محافظت از این داده‌ها در برابر دسترسی غیرمجاز، سوء استفاده یا افشا استفاده شود.

  • استانداردسازی و سازگاری 

 هیچ استاندارد جهانی برای دستگاه‌هایIoMT وجود ندارد که عدم وجود این استاندارد سازی باعث ایجاد چالش هایی برای سیستم های مراقبت های بهداشتی می شود و  قابلیت همکاری و اشتراک‌گذاری داده‌ها را دشوار می کند.

  • هزینه

دستگاه‌ها و زیرساخت‌هایIoMT می‌توانند گران باشند.

  • مقبولیت

برخی از بیماران ممکن است تمایلی به استفاده از دستگاه‌هایIoMT نداشته باشند یا نگران حریم خصوصی خود باشند.

با وجود این چالش‌ها،IoMT پتانسیل انقلابی در مراقبت‌های بهداشتی را دارد.

 IoMT می‌تواند به ارائه مراقبت‌های بهتر، کارآمدتر و مقرون به صرفه‌تر به بیماران کمک کند. با ادامه توسعه فناوری IoMT، احتمالاً شاهد نوآوری‌ها و کاربردهای جدیدی در این زمینه خواهیم بود.

چنانچه در خانه و محل کسب و کار خود نیاز به چنین پلتفرمی داشتید که یا بیمار خود را تحت مراقبت ویژه قرار دهید و یا برای محل کسب و کار خود از سامانه های پیشرفته با قابلیت IoMT نیاز داشتید، با ما تماس بگیرید.

0
Comments

ارسال کامنت

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. *