اپلیکیشن ها و افزایش بهره وری کسب و کار

  • نویسنده رِدلیمو
  • 2022/10/11
دسته‌بندی تازه ها

اپلیکیشن ها و افزایش بهره وری کسب و کار

 

آیا داشتن اپلیکیشن موبایل به درد کسب و کار من می خورد؟

اگر میزان استفاده از موبایل خود را با لپ تاپ یا کامپیوتر مقایسه کنید؛ متوجه اهمیت داشتن اپلیکیشن شخصی خواهید شد.

چرا باید برای کسب و کار خود اپلیکیشن داشته باشیم ؟

دلایل زیادی وجود دارد که نیاز داشتن اپلیکیشن را برای کسب خود احساس کنید و داشتن اپلیکیشن را جزو روند اصلی پیشرفت کسب و کار خود بدانید. با داشتن یک اپلیکیشن موبایل، این مزیت برایتان به وجود می‌آید که همه بتوانند شما را رصد کنند. یا به اصطلاحی دیگر شما تبدیل به یک فروشگاه مجازی کوچک از کسب و کارتان می‌شوید. البته این نکته را باید در نظر گرفت که خلاقیت و نوآوری در برخی کارها باعث میشود که شما منحصر به فرد دیده شوید.  شما می توانید از اپلیکیشن به عنوان ابزاری برای نمایش محصولات و خدمات خود استفاده کنید. کاربرانی که اپلیکیشن شما را مشاهده می کنند در آینده به اپلیکیشن شما دسترسی خواهند داشت زیرا احساس نیاز به محصولات شما در آنها به وجود می‌آید و آنها سعی میکنند شما را دنبال کنند.

شما باداشتن یک اپلیکیشن میتوانید، با قرار دادن بن های تخفیف و کارت های امتیازی در اختیار مشتریان خود و همچنین پیگیری پس از خرید کاربران حس تعلق خاطر و وفاداری را در آنها ایجاد کنید تا آنها مشتری ثابت و درجه یک شما شوند.

تفاوت اپلیکیشن با وب سایت در چیست؟

اصلی‌ترین تفاوت اپلیکیشن با وب سایت در آزادی عملی است، که به کاربر می‌دهد. یک اپلیکیشن قابلیت این را دارد که کاربر بدون آنلاین بودن هم (یعنی به صورت آفلاین) از آن استفاده کند. همچنین گوشی موبایل خیلی بیشتر از لپ تاپ و… در دسترس کاربر است. پس او بدون نیاز به روشن کردن لپ تاپ و سرچ در اینترنت، به راحتی با گوشی خود می‌تواند با اپلیکیشنِ کسب و کار مورد نظرش، ارتباط برقرار کند.

اما مشکل بزرگ وب سایت ها این است که فقط و فقط در پنجره ی مرورگر کار می کنند و نمی توانند ار آن بیرون بیایند!  یعنی اگر برنامه‌ی مرورگر را ببندید دیگر نمی‌توانید اثری از وبسایت و اطلاعات مورد نیاز خود مشاهده کنید.

شما برای رشد کسب و کارتان همیشه باید با تکنولوژی روز پیش بروید. امروزه درصد قابل توجهی از بازار را کسب و کارهای اینترنتی تشکیل داده‌اند و افراد زیادی با به کارگیری وب سایت و اپلیکیشن، ارتباط خود با بازار را گسترش داده‌اند.

 

 آیا داشتن اپلیکیشن برای هر کسب و کاری مناسب است؟

مزایای داشتن اپلیکیشن زیاد است چون اپلیکیشن نوعی کانال ارتباطی با مخاطب محسوب می‌شود. اما باید کسب و کار و مخاطب خود را بررسی کنید تا بدانید آیا این کانال ارتباطی برای او مناسب است یا نه؟ برای این منظور می‌توانید رفتار مشتری را بررسی کنید تا بدانید نحوه حضور او در اینترنت به چه شکل است و بیشتر با کدام کانال‌های ارتباطی راحت‌تر است.

بعضی از افراد اطلاعات مورد نیاز خود را با کامپیوتر و از طریق مرورگرهای اینترنت جستجو می کنند (به نوعی وب گردی می‌کنند) و در مقابل افرادی وجود دارند که دوست دارند محتوای مورد نظر خود را در دسترس و به صورت یک برنامه در موبایل خود داشته باشند. اما به طور کلی، کاربران ۸۶ ٪ زمان خود را در اپ های کاربردی تلفن همراه  و تنها ۱۴درصد از زمانشان را در وب سایت‌ها صرف می‌کنند.

مزایای داشتن  اپلیکیشن کاربردی  برای کسب و کار چیست؟

 

1-ارزش بیشتری را به مشتریان خود ارائه دهید.

دهه گذشته ، چشم انداز کسب و کار را به طور قابل توجهی تغییر داده است. صاحبان مشاغل در حال حاضر به شدت به فناوری برای شروع و تکمیل معاملات با مصرف کنندگان متکی هستند.
برنامه های موبایل یکی از عناصر اصلی فناوری مدرن هستند که به طور مداوم نحوه خرید و برآوردن نیازهای مصرف کنندگان را تغییر می دهند.
با افزایش سرعت پیشرفت تکنولوژی، انتظارات مصرف کنندگان نیز افزایش می یابد. برنامه های موبایل اغلب کانالی عالی برای برآورده کردن این انتظارات هستند. برای مثال، یکی از انواع کسب‌وکارهای کلیدی که بیشترین سود را از استفاده اپلیکیشن‌های موبایل می‌برد، خرید خرده‌فروشی است.
با استفاده از تلفن همراه، مطمئناً کالاها و خدمات خود را در دسترس تر و استفاده آسان تر می کنید. رفتار مصرف‌کننده مدرن، راحتی را در اولویت قرار می‌دهد و اپلیکیشن‌ها آن را در دسترس مشتری قرار می‌دهند.
مشتریان علاوه بر امکان جستجوی محصولات و همچنین ایجاد و ردیابی سفارش‌ها از اتاق‌هایشان، از تجربه شخصی‌سازی شده تلفن همراه نیز برای تصمیم‌گیری سریع‌تر و آگاهانه‌تر برای خرید استفاده می‌کنند.
این روند از مطالعه ای مشهود است که نشان داد بیش از نیمی از کاربران اپلیکیشن های موبایل برای رفع نیازهای خرید خود به این اپلیکیشن ها متکی هستند.
به طور مشابه، چندین عنصر دیگر وجود دارد که می توانید به برنامه تلفن همراه خود اضافه کنید که مشتریان شما دوست دارند!
از سیستم مدیریت شکایات گرفته تا فرم‌های ثبت نام آنلاین و بهبود کاربری هوشمند مبتنی بر داده، تقریباً هیچ محدودیتی برای مقدار ارزشی که می‌توانید ارائه دهید وجود ندارد .با داشتن اپلیکیشن فروشگاهی، ارتباط شما با مشتری بسیار نزدیک‌تر می‌شود چون به طور دائمی در برابر چشمان او و در صفحه گوشی همراهی که همیشه همراه او است، قرار دارید. شما با آسان کردن دسترسی مشتریان با خودتان میتوانید یک هیچ از رقباتون جلوتر باشید.

  • اعلان‌های تبلیغاتی، تخفیف و جایزه
  • انواع نوتیفیکیشن مثل اطلاع سانی اجناس جدید
  • ارتباط مستقیم با کلیه کاربرانی که برنامه شما را نصب کرده‌اند
  • امکان خرید و پرداخت از طریق موبایل
  • ترغیب مشتریان برای خرید با تسهیل خرید توسط موبایل و عدم نیاز به خارج شدن از منزل
  • ارسال پیشنهادهای خاص خود به مشتریانی که در نزدیکی فروشگاه یا محل کار شما هستند، به کمک فناوری‌های جغرافیایی و به صورت آفلاین
  • سبقت از رقبا
2-یک برند قوی تر بسازید.

هر چه ارزش بیشتری به مشتریان خود ارائه دهید، علاقه بیشتری به برند شما ایجاد می کنند. با این حال، دستیابی به یک تجربه عمیق از برند بدون تلاش های عمدی برندسازی غیرممکن است. اینجا جایی است که برنامه های تلفن همراه مارک دار وارد می شوند.

بیش از گزینه‌های بازاریابی برند قدیمی مانند تلویزیون یا تبلیغات در فضای باز، اپلیکیشن‌های برند در سال‌های اخیر بسیار موثر بوده‌اند. آژانس‌های بازاریابی از برنامه‌های تلفن همراه برای تقویت آگاهی از برند و حفظ یک رابطه شکوفا با مصرف‌کنندگان خود استفاده می‌کنند.

دستگاه های تلفن همراه در حال حاضر بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره ما هستند و زمان استفاده زیادی را مشاهده می کنیم. صاحبان برنامه می توانند از این کانال به نفع برند خود استفاده کنند. هر چه عناصر برندسازی (لوگو، ترکیب رنگ و غیره) بیشتر در اپلیکیشن خود داشته باشید، تاثیر بهتری روی نتایج بازاریابی برند خود خواهید داشت.اپلیکیشن موبایلحتی می‌توانید از داده‌های جمع‌آوری‌شده از این برنامه برای درک بهتر مخاطبان هدف و بهبود استراتژی بازاریابی برند خود استفاده کنید.

از مزایای داشتن اپلیکیشن ، امکان عرضه اپلیکیشن خود در مارکت‌هایی مثل کافه بازار است. چون باعث می‌شود که افراد بسیار زیادی با این اپلیکیشن و کسب و کار شما آشنا شوند. به این ترتیب نه تنها مخاطبان شما افزایش پیدا می‌کند و محدود به سایت نمی‌شود، بلکه با استفاده از گیمیفیکیشن (بازی وار سازی) و بخش معرفی به دوستان در اپلیکیشن، خیلی سریع تعداد نصب اپلیکیشن و مشتری افزایش پیدا می‌کند.

با طراحی اپلیکیشن تمام هزینه های چاپی شما مانند کاتالوگ، کارت ویزیت و … شما حذف شده چون کاتالوگ دیجیتال شما بر روی صفحات اپلیکیشن قرار میگیرد.برای اینکه خودتان هم این روند را تسریع کنید می‌توانید برای معرفی به دوستان، جایزه یا تخفیف هم در نظر بگیرید.

3 سریع و آسان با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید

اگر چیزی وجود داشته باشد که رضایت مشتری را به شدت تحت تاثیر قرار دهد، این است که سریع و آسان اطلاعات در مورد یک کسب و کار در دسترس است.

در برخی مواقع، تفاوت عمده بین سرنخ و تبدیل، سرعت پاسخگویی پشتیبانی است.

اگر به دنبال ارائه بهترین سرعت ارتباطی ممکن به مشتریان خود هستید، یک برنامه تلفن همراه اختصاصی ممکن است حلقه مفقوده باشد.

برخلاف وب‌سایت‌ها و کانال‌های دیگر، یک برنامه تلفن همراه بسیار قابل اعتمادتر، شخصی‌شده‌تر و راحت‌تر است. با توجه به اینکه آنها می توانند با اطلاعات تماس خود وارد سیستم شوند، نیازی نیست که مشتریان نگران از دست دادن درخواست های پشتیبانی خود باشند.به طور مشابه، کارمندان شما می توانند به راحتی به این اطلاعات نیز دسترسی داشته باشند. این به آنها کمک می کند تا سریعتر و بهتر به مشتریان خدمات ارائه دهند.

شما به جای استفاده از بروشور محصولات و پرداخت هزینه های گزاف با استفاده از اپلیکیشن خود تمامی محصولات و خدماتتان را برای مشتریان خود به نمایش میگذارید.

اکثر کسب و کارهای موفق و پرمخاطب، اپلیکیشن هم دارند. چون برای آن‌ها، ارتباط نزدیک با مخاطب و در ذهنِ او ماندن مهم است. همانطور که قبلا هم گفتیم، نصب شدن یک اپلیکیشن در گوشی مخاطب، یعنی بیشترین ارتباطِ ممکن بین کسب و کار و مشتری. فراتر از پشتیبانی، اپلیکیشن های موبایل برای درخواست و جمع آوری بازخورد مشتریان عالی هستند.

در گذشته، کسب‌وکارها به نظرسنجی‌ها و داده‌های متعدد از منابع مختلف متکی بودند. با این حال، محتوای تلفن همراه امکان دستیابی به تمام بازخوردهای مورد نیاز خود را در یک مکان فراهم می کند.

به عنوان یک امتیاز، می توانید یک ویژگی پشتیبانی چت زنده را به برنامه خود اضافه کنید. این نه تنها رضایت مشتری را افزایش می دهد، بلکه باعث ایجاد تعامل نیز می شود.

اگر به درستی اجرا شود، پاسخ‌های تقریباً فوری از چت زنده درون برنامه‌ای می‌تواند تأثیر مثبت چشمگیری بر فروش و برند شما به طور کلی داشته باشد.

علاوه بر این امر؛
  • از برنامه‌های موبایلی می‌توانید برای بازاریابی اینترنتی کسب و کار خود و جلب توجه مخاطبان به برند، به خوبی استفاده کنید. مثلا می‌توانید اخباری در مورد موضوعات مرتبط منتشر کرده یا اطلاعیه‌های مطبوعاتی ارسال کنید.
  • داشتن اپلیکیشن به شما امکان دریافت بازخورد از کاربران می‌دهد. شما می‌توانید از طریق اپ موبایل نظرسنجی انجام داده و به کاربران خود اجازه دهید تا آزادانه نظرات مثبت و منفی خود را بازگو کنند.

 

4بهبود وفاداری مشتری با داشتن اپلیکیشن

نرخ حفظ مشتری بالا جزء اصلی تقریباً هر کسب و کار موفقی است. اغلب ممکن است با ارائه ارزش زیادی به مشتریان خود و اطمینان از اینکه آنها همیشه راضی هستند، نرخ نگهداری بالا را حفظ کنید. با این حال، برنامه های وفاداری راه خوبی برای پیش بردن همه چیز هستند.

در حالی که اجرای یک برنامه وفاداری ایده خوبی است، صاحبان کسب و کار معمولاً علامتی را از دست می دهند و در نهایت برنامه ای را توسعه می دهند که به سختی به آن ملحق می شود.

برنامه های وفاداری در برنامه های تلفن همراه می توانند به شما در جلوگیری از این اشتباه رایج کمک کنند. در اینجا چند راه آسان برای ادغام یکپارچه برنامه های وفاداری در تجربه برنامه تلفن همراه آورده شده است:

به کاربران برنامه جوایز فوری ارائه دهید. در میان بسیاری از گزینه های دیگر، می توانید یک سیستم امتیاز (بازگشت نقدی) را پیاده سازی کنید که به خریداران با درصد مشخصی از خریدشان پاداش می دهد. سپس می توانند از این امتیازها در خریدهای بعدی استفاده کنند.

به موقع توصیه های شخصی سازی شده محصول را ارائه دهید. این امر مستلزم مطالعه هوشمندانه جلسات کاربر است. سپس می توانید محصولات مربوطه را توصیه کنید که آنها را ادامه می دهد.

به اشتراک گذاری اجتماعی را تشویق کنید. از دکمه های رسانه های اجتماعی استفاده کنید تا به کاربران برنامه خود انگیزه دهید تا تجربه خود را با برند شما به اشتراک بگذارند و آگاهی را گسترش دهند.

مشتریان وفادار نه تنها برای درآمدزایی مستقیم مفید هستند، بلکه به عنوان کانال های بازاریابی نیز عمل می کنند. آنها به افزایش جذب مشتری کمک می کنند.

از دیگر مزایای داشتن اپلیکیشن این است که؛ برنامه گوشی هوشمند شما به صورت شبانه روزی، هم برای مشتریان دائمی و هم برای مشتریان بالقوه در دسترس است. حتی هنگامی که دفتر یا فروشگاه شما بسته است، مشتریان شما به راحتی می‌توانند در برنامه اختصاصی شما به بررسی خدمات و محصولات شما بپردازند. با سبک زندگی پرمشغله امروزه، خرید اینترنتی با موبایل بهترین گزینه برای کسانی است که قصد خرید دارند.

5 در جایگاه خود یک مزیت رقابتی داشته باشید

در دنیای دیجیتال بازاریابی که ما امروز در آن زندگی می کنیم، همگامی با رقبا ممکن است یک کار بسیار دشوار باشد. اگرچه عوامل زیادی برای پیگیری وجود دارد، یک اپلیکیشن موبایل مزیت رقابتی قابل توجهی به شما می دهد. تحقیقات در مورد نقش برنامه های تلفن همراه در شرکت ها نشان می دهد که رفتارهای دائماً در حال تغییر مصرف کنندگان عامل اصلی این امر باشد: تقاضا برای ارتباط فوری، افزایش اتکا به دستگاه های تلفن همراه.

همانطور که قبلا ذکر کردیم، سرعت ارتباط برای رضایت مشتری حیاتی است. در مقایسه با وب‌سایت‌های معمولی و سایر کانال‌ها، برنامه‌های تلفن همراه کار بهتری را انجام می‌دهند تا «نیاز به سرعت» مصرف‌کنندگان را برآورده کنند. با در نظر گرفتن تعداد راه‌هایی که یک استراتژی کارآمد موبایلی جریان کار شما را بهبود می‌بخشد، تأثیر کلی آن بر درآمدزایی شما در نهایت آشکار خواهد شد. این روزها، استفاده از موبایل ممکن است فراتر از داشتن یک مزیت رقابتی باشد. در برخی از صنایع، ممکن است برای همگام شدن با رقبا به آن نیاز داشته باشید.

6- رسیدن به سطح بالاتر تعامل با مشتری

یکی از مطمئن‌ترین راه‌ها برای افزایش وفاداری به برند و ایجاد درآمد، تمرکز بر سطح تعامل است. اگر با موفقیت میزان تعامل مشتریان با برند خود را افزایش دهید، افزایش ارزش طول عمر مشتری، بازگشت سرمایه (ROI) و سایر معیارهای مهم را تجربه خواهید کرد.

7-ضرورت استفاده از اپلیکیشن تا همیشه جلوی چشم مشتریان خود باشید.

آمار نشان می‌دهد که هر ایرانی به صورت میانگین، دو ساعت از زمان خود را صرف کار با گوشی تلفن همراهش می‌کند. البته در نگاهی واقع بینانه اغلب کاربران در این مدت، از تعدادی اپلیکیشن محدود که عمدتا شبکه های اجتماعی و پیام رسان هستند استفاده می‌کنند. اما بطور کلی کاربران در طول روز ده‌ها بار قفل گوشی خود را می‌گشایند و صفحه اول حاوی اپلیکیشن‌های متعدد گوشی خود را بالا و پایین می‌کنند!

بنابراین حتی اگر اپ شما، اپلیکیشن مورد نیاز روزمره کاربران نباشید اما شانس دیده شدن مداوم توسط کاربران را از دست نداده‌اید. روزانه چندین بار دیده شدن توسط کاربرانِ هدف، موقعیتی خاص و منحصر به فرد است که کمتر روش تبلیغاتی‌ای می‌تواند آن را فراهم سازد. حتی اگر اپلیکیشن شما در همان لحظه مورد استفاده کاربر قرار نگیرد یا حتی کاربر فراموش کرده باشد که چرا اپلیکیشن را نصب کرده، مشاهده متعدد آیکون برند شما یک تصویر ذهنی از شما در ذهن او ایجاد می‌کند. در نتیجه هرگاه نیاز به خدماتی مشابه کسب وکار شما داشته باشد، قطعا  اولین انتخاب او شما هستید.

اکنون که با مزایا و اهمیت استفاده از اپلیکیشن در دنیای کسب و کار و دیجیتال مارکیتنگ آشنا شدید، حتما رفتار مشتری خود را از نظر بگذرانید تا تصمیم درستی در مورد داشتن اپلیکیشن بگیرید.

البته به این مورد هم توجه کنید که رفته رفته تمام کسب و کارها وارد دنیای اینترنت شده و می‌خواهند جا پای خود را محکم کنند پس اقدام هوشمندانه‌ای است که پیش از رقبا دست به کار شوید و جایگاهتان در بازار تثبیت شود.

 

0
Comments

ارسال کامنت

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. *